Какво е кофеинът и полезен или вреден е за здравето?

                                          

  Всеки ден милиарди хора разчитат на кофеина, за да се събудят и ободрят, за да изкарат нощната си смяна или следобеден спад в мозъчната и физическата си активност. Всъщност този естествен стимулант е една от най-често използваните в света. За кофеина често се говори заради негативните му ефекти върху съня и безпокойството. Изследванията обаче съобщават също, че той има различни ползи за здравето.

  Тази статия разглежда последните изследвания върху ефектите на кофеина върху здравето на човека.

  Какво е кофеинът?

  Кофеинът е естествен стимулант, който най-често се среща в чая, кафето и какаото. Той действа като стимулира мозъка и централната нервна система, като ви помага да останете нащрек и да предотвратите появата на умора. Историците проследяват действието на сварен чай още през 2737 г. пр. Н. Е. Съобщава се, че кафето е открито много години по-късно от етиопска овчарка, която забелязва допълнителната енергия, която дава на козите й.

  Кофеиновите безалкохолни напитки излизат на пазара в края на 18 век и енергийните напитки скоро ги последват. В днешно време 80% от населението на света консумира кофеинови продукти всеки ден и този брой достига до 90% за възрастните хора в Северна Америка.

                                                                                          

  РЕЗЮМЕ Кофеинът е естествен стимулант, който се консумира широко в целия свят. Помага ви да останете будни и може да предотвратите умората. Как работи Веднъж консумиран, кофеинът бързо се абсорбира от червата в кръвта. Оттам той пътува до черния дроб и се разгражда на съединения, които могат да повлияят на функцията на различни органи. Въпреки това, основният ефект на кофеина е върху мозъка. Той функционира, като блокира ефектите на аденозин, който е невротрансмитер, който отпуска мозъка и ви кара да се чувствате уморени. Обикновено нивата на аденозин се натрупват през деня, което ви прави все по-уморени и сънливи. Кофеинът ви помага да останете будни, като се свързвате с аденозиновите рецептори в мозъка, без да ги активирате. Това блокира ефектите на аденозин, което води до намалена умора. Той може също така да повиши нивата на адреналин в кръвта и да увеличи мозъчната активност на невротрансмитерите допамин и норепинефрин. Тази комбинация допълнително стимулира мозъка и насърчава състояние на възбуда, бдителност и фокус. Тъй като влияе на мозъка ви, кофеинът често се нарича психоактивно лекарство. Освен това кофеинът има тенденция да упражнява своите ефекти бързо. Например, количеството, което се намира в една чаша кафе, може да отнеме само 20 минути, за да достигне кръвта и около 1 час, за да се достигне пълна ефективност от употребата му.

  Кои храни и напитки съдържат кофеин?

  Кофеинът се намира естествено в семената, ядките или листата на някои растения. След като тези естествени източници на кофеин се съберат и преработят, се получат кофеинирани храни и напитки.

  Ето количествата кофеин, които се очакват за порция от 8 унции (240 ml) на някои популярни напитки:

  Еспресо: 240–720 mg.

  Кафе: 102–200 mg.

  Йерба мате: 65–130 mg.

  Енергийни напитки: 50–160 mg.

  Приготвен чай: 40–120 mg.

  Безалкохолни напитки: 20–40 mg.

  Безкофеиново кафе: 3–12 mg.

  Какаова напитка: 2–7 mg.

  Шоколадово мляко: 2–7 mg.

  Някои храни също съдържат кофеин. Например, 1 унция (28 грама) млечен шоколад съдържа 1–15 mg кофеин, докато 1 унция черен шоколад има 5–35 mg кофеин. Можете също така да намерите кофеин в някои лекарства за настинка, алергии и лекарства за болка. Също така е често срещана съставка в хранителните добавки за отслабване.


 РЕЗЮМЕ Кофеинът най-често се съдържа в кафе, чай, безалкохолни напитки, шоколад и енергийни напитки. Може да подобри настроението и мозъчната функция Кофеинът има способността да блокира мозъчно-сигналната молекула аденозин. Това причинява относително увеличение на други сигнални молекули, като допамин и норепинефрин. Смята се, че тази промяна в мозъчните съобщения е от полза за вашето настроение и мозъчна функция. Един научен преглед съобщава, че след като участниците в експеримент са приели 450 mg кофеин, те са подобрили бдителността, концентрацията на вниманието и времето за реакция. В допълнение, проучване свързва пиенето на 2-3 чаши кофеиново кафе (осигуряващо около 200-300 mg кофеин) на ден с 45% по-нисък риск от самоубийство. Друго проучване отчита 13% по-нисък риск от депресия при консуматорите на кофеин.

  Що се отнася до настроението, повече приет кофеин не означава непременно по-добре. Проучване установи, че втора чаша кафе не носи допълнителни ползи, освен ако не е консумирана поне 8 часа след първата чаша. Пиенето между 3-5 чаши кафе на ден или повече от 3 чаши чай на ден може също да намали риска от мозъчни заболявания.

                                                                                                                  
                                                                                                                                                                      JK Fitness & SNC                  по материали на: healthline.com

Коментари: 0
Към тази публикация още няма коментари. Защо не напишете първия коментар още сега?
Коментирайте статията

Вашият email адрес няма да се публикува. Задължителните полета са маркирани със *