23 Nov

Tренировка на червените мускулни влакна

  Червените мускулни влакна са слаби и бавни, но много издръжливи. Като такива те са приспособени да работят продължително в ниските и средни зони на мощност, като се редуват, т.е. докато едни работят други почиват, отново се включват възстановените и т.н. 

  Червените мускулни влакна са слаби и бавни, но много издръжливи. Като такива те са приспособени да работят продължително в ниските и средни зони на мощност, като се редуват, т.е. докато едни работят други почиват, отново се включват възстановените и т.н. Това е свързано с икономичното изразходване на енергийните ресурси от гликоген, най-вече чернодробен, поради бързо изчерпване на мускулния, в условията на достатъчно кислород.

Постепенната нервно-мускулна инервация на червените мускулни влакна и процеса на икономизация налага усъвършенстване на координацията в работата на участващите във „функционалния силов спектър” мускули, работещи в аеробен режим. Наличието на кислород, създава отлични условия за включването на мазнините като източник на енергия. Това се налага и поради ограничените количества на гликоген в черния дроб, особено, ако тренировката се провежда сутрин след ставане, когато нивата му са най-ниски. Значително по-голямото усвояване на кислород от червените, сравнение с белите от тип А мускулни влакна е възможно и поради факта, че те са по-добре кръвоснабдени, чрез гъста капилярна мрежа за доставки на кислород, а имат и по-наситена митохондриална плътност и активност. Предполага се, че обилното им кръвоснабдяване придава червения им цвят. Те имат и способността за усвояването на О2 от оксихемоглобина , осигурен чрез транспортната функция на кръвта. За това тя трябва да е богата на хемоглобин, който да улови предавания от алвиолите на белите дробове О2.

  Както се вижда, дейността на червените фибри се обезпечава много преди финалната им контракция, за която са нужни и някои микроелементи. Така възниква теорията за дейността на обезпечаващата система - сърдечно-съдова, дихателна, отделителна, ендокринна. Тази система трябва да осигури всички условия за ефективното функциониране на работната система – мускулите, в която основната функционална единица е клетката.  В тази връзка червените мускулни влакна имат дълга предистория обезпечаваща тяхното функциониране, свързано с добро кислородно снабдяване. Това обаче, още не означава, че ако са добре обезпечени от към кислород и енергия ще функционират на най-високо ниво. Това ще е възможно едва тогава, когато стане пълноценното им усвояване с цел осъществяване на мускулните контракции. За да се усъвършенства този процес е необходимо прилагането на специфични тренировъчни въздействия. Така например, придобитата с лекоатлетически кросове издръжливост и аеробен капацитет, може да не даде очакваната издръжливост при гребане с кану. Причината е, че при гребането работят мускулни фибри, неангажирани в бягането, т.е. повишените възможности на обезпечаващата система чрез кросовите бягания, не се използват от мускулните клетки ангажирани в гребането. Те просто не са тренирани специфично за това, тъй като в гребането с кану участват мускули от кръста нагоре, а долните крайници играят основно стабилизираща роля. В тази връзка, JK GYM Nautilus е оборудван с разнообразни кардио-фитнес уреди, като гребни тренажори, бягащи пътеки, крос тренажори, велоергометри и др. 

  Въпреки, че бягането има най-голям принос по отношение на общата издръжливост в другите спортни движения, то в крайна сметка решаваща за успеха в тях има специализираната работа.

Това показва нуждата от специфични тренировки за червените мускулни влакна, ако ще разчитаме на тях в предстоящите двигателни действия. В учебните помагала на Колеж по спорт „Био  Фит“, сме направили специални разработки по темата.

 Това което интересува фитнесмените и културистите работещи за повишаване на мускулната маса е, дали този тип влакна могат да увеличават дебелината си. По този въпрос сме писали и отговорът е „да“, но в значително по-малка степен от белите (за това четете в следващата статия от блога на JK Fitness.

  Друга особеност е, че този тип влакна имат особеността да се възстановяват бързо. За това почивките между сериите може да са кратки, а плътността на заниманията голяма.

  На практика, който е по-издръжлив, се възстановява и по-бързо. Това означава, че не е излишно културистите, или спринтьорите да включват в своите програми и тренировки за аеробна издръжливост със специфичен характер. Интензивността им трябва да е в рамките на 50-60% от максималната, почивката между сериите 30-45сек. , а продължителността на тренировката от 30 мин. до 1 час. Такава тренировка е възможно да се проведе на фона на умора от предходна тренировка.

  Трябва да се има предвид това, че при такава постройка на две или три последователни тренировки е напълно възможно да се унищожи тренировъчния ефект на първата тренировка, поради прекъсване на анаболните, мускулноизграждащи процеси и непълното възстановяване при което не се стига до фаза на „суперкомпенсация“ (свръхвъзстановяване). В тази връзка, тренировките за издръжливост трябва да бъдат съобразени с тези за останалите физически качества и най-вече за сила и бързина, при които са ангажирани основно белите мускулни влакна.

  В следващата статия от блога на JK Fitness, ще посочим изследвания доказващи възможността за увеличаването на обема на червените мускулни влакна.

                                                                                                                                         JK Fitness

Leave A Comment

Full Name
Адрес на е-поща
Comment
Captcha
Онлайн магазин
JK FITNESS MARKET © 2017