Clicky

05 Sep

L-карнитинът с антикатаболен ефект

Публикувано в: Хранене и добавки

L-карнитинът е познат сред трениращите като активатор на мастния метаболизъм и "горящ мазнините фет бърнър". Ето защо се използва много често в период на отслабване и като подпомагащ фактор при диети.

L-карнитинът е познат сред трениращите като активатор на мастния метаболизъм и "горящ мазнините фет бърнър". Ето защо се използва много често в период на отслабване и като подпомагащ фактор при диети. Но понятието "фет бърнър" всъщност не е напълно вярно, защото в действителност L-карнитинът е транспортьор на мастните киселини. Това означава, че L-карнитинът транспортира активирани мастни киселини до митохондриите на в мускулните клетки, където те изгарят освобождавайки енергия. Но това не е всичко!

L-карнитинът доказано може да има и мускулнопредпазващ ефект, което учените са успели да установят експериментално. В тази връзка, немската фирма ENERGYBODY, публикува в своята фейсбук страница данни за интересен експеримент.

Група млади спортисти е изследвана в период от две седмици, като половината от атлетите приемали дневна доза от 2 грама L-карнитин, а другата половина плацебо. Те трябвало да дават редовни кръвни проби. През тези две седмици на експеримента, атлетите тренирали интензивно за развиване на качеството издръжливост. Кръвни проби са взети и след приключване на експеримента.

Известно е, че интензивното трениране води до повреда в мускулите. Белтъчните структури и протеинови връзки се повреждат и разграждат. Това е напълно нормално. Но това, което е особено интересно за това изследване е фактът, че е било установено, че загубата на мускулна маса може да бъде намалена в следствие употребата на L-карнитин под формата на хранителна добавка. Спортистите, които са получавали през двете седмици ежедневно дозата от 2 гр L-карнитин са имали значително по-ниски стойности на увреждания и по-добри измерени параметри на кръвоснабдяване на мускулите. По-малките мускулни увреждания са довели и до по-малко болки в мускулите.

Възниква въпросът - дали хората, които приемат редовно хранителната добавка L-карнитин, ще имат по-малко болезнени симптоми? Това би било от особено значение при интензивно трениране за скоростна и силово-скоростна издръжливост, при което най-ефективна е интервалната тренировка. Редуването на натоварване и почивка в сложната ситуация на анаеробно-аеробната среда предизвикваща високо лактатно натрупване и осезаем дискомфорт, несъмнено ще е свързано с провокирането на болезнени симптоми. Такива може да има и след тренировки, проведени след дълго прекъсване на редовните занимания. В такива ситуации, приемът на L-карнитин една седмица преди започването на тренировъчния процес може потенциално да намали тази болезненост и мускулни увреждания.

Доказаните чрез експеримента ползи на Л-карнитина, го правят особено популярен сред трениращите, но остава отворен въпросът - кой е най-качествен за да бъде постигнат наистина ефектът от употребата му?

По материали на немската фирма ENERGYBODY

Публикувай коментар

Име
Адрес на е-поща
Коментар
Защитен код
Изработка 8xdesign.com
JK FITNESS MARKET © 2017